30-lecie Opla Monterey: terenówka dla wymagających

 

Rüsselsheim: Wygodny samochód osobowy czy spartańska terenówka?

Do wczesnych lat 90. klienci w Europie musieli dokonywać świadomego wyboru między komfortem samochodu osobowego a dzielnością terenówki. Wszystko zmieniło się w 1991 r. wraz z pojawieniem się modelu Opel Frontera. Frontera, jako „pojazd rekreacyjny” z napędem na wszystkie koła (AWD), połączyła to, co najlepsze z obu segmentów, i odniosła ogromny sukces. Dokładnie 30 lat temu, w 1992 r., niemiecki producent poszedł o krok dalej i zaprezentował model Monterey – pojazd rekreacyjny pozycjonowany na samym szczycie segmentu samochodów terenowych. Monterey łączył stylowe nadwozie z terenową dzielnością, oferując wysoki poziom komfortu i przestronne wnętrze. Ta koncepcja spotyka się z uznaniem klientów także dzisiaj.

Wprowadzenie Monterey: Nowy zawodnik w wyższym segmencie rynku samochodów terenowych

Wprowadzając model Monterey w 1992 r., Opel poszerzył ofertę atrakcyjnych terenówek o przedstawiciela wyższego segmentu rynku. Monterey, będący efektem współpracy Opla z siostrzaną wówczas marką Isuzu, został zaprojektowany z myślą o rynku europejskim, na którym panowało duże zapotrzebowanie na pojazdy łączące dzielność terenową z komfortem samochodu osobowego. Nowa propozycja, czyli maksymalna funkcjonalność w zestawieniu z surową estetyką, okazała się strzałem w dziesiątkę. Koło zapasowe montowane na tylnej klapie wyraźnie sygnalizowało terenowy charakter.

Opcje nadwozia i wyposażenia: Wszechstronność i przestronność

Monterey był dostępny w dwóch wersjach nadwoziowych, z trzema poziomami wyposażenia. Czteromiejscowy Monterey RS miał krótszy rozstaw osi i troje drzwi. Monterey i Monterey LTD miały dłuższy rozstaw osi oraz pięcio- lub siedmiomiejscowy przedział pasażerski. Wysoka pozycja fotela zapewniała kierowcy bardzo dobrą widoczność we wszystkich kierunkach, a pasażerom nie brakowało miejsca ani na poziomie głowy, ani na nogi. Komfort podnosiły podłokietniki dla kierowcy i pasażera z przodu. Monterey był także wyjątkowo praktyczny. Po złożeniu tylnych siedzeń pojemność bagażnika rosła do 2548 litrów. SUV Opla mógł także holować przyczepę o masie do 2600 kilogramów.

Podwozie na każdą nawierzchnię: Komfortowe na szosie, solidne w terenie

Monterey został zaprojektowany do codziennej jazdy, ale bez trudu radził sobie także poza asfaltem. W niezależnym przednim zawieszeniu zastosowano podwójne wahacze, zaś z tyłu Monterey miał sztywną oś z wahaczami wzdłużnymi, drążkiem Panharda oraz progresywnymi sprężynami śrubowymi. Solidna konstrukcja odpowiednich podzespołów umożliwiała wykorzystanie pojazdu w terenie. Skok sprężyn wynoszący 205 mm z przodu i 230 mm z tyłu pozwalał z łatwością pokonywać rowy i koleiny, nawet na stromych zboczach. Dzięki reduktorowi samochód radził sobie z podjazdem o nachyleniu do 76 procent. Kolejne parametry pozwalające opuszczać utwardzone szlaki to głębokość brodzenia 600 mm i kąt rampowy do 45 stopni, a także kąty natarcia i zejścia odpowiednio 40 i 31 stopni. Każdy Monterey był standardowo wyposażony w piasty z wolnym kołem z przodu.

Źródła osiągów: Silniki wysokiej klasy

Źródłem odpowiednich osiągów były dwa silniki do wyboru: czterocylindrowy diesel o pojemności 3,1 litra lub benzynowa jednostka V6 o pojemności 3,2 litra. Rozwijający moc 130 kW (177 KM) silnik V6 charakteryzował się szczególnie wysoką kulturą pracy godną limuzyny. Monterey z takim silnikiem przyspieszał od 0 do 100 km/h w 11,5 sekundy i rozwijał prędkość maksymalną 170 km/h.

Najnowocześniejsze rozwiązania: Załączanie napędu na wszystkie koła bez zatrzymywania i nowe zespoły napędowe

Jednym z najważniejszych ulepszeń wprowadzonych od roku modelowego 1996 była standardowa i sterowana elektronicznie funkcja załączania napędu na wszystkie koła bez zatrzymywania pojazdu. Za naciśnięciem przycisku kierowca mógł włączyć napęd AWD przy prędkości do 100 km/h. System zwiększał bezpieczeństwo i komfort użytkowania pojazdu. Kierowca Opla Monterey mógł skorzystać z napędu na wszystkie koła nie tylko w terenie, ale także w razie niespodziewanego natrafienia na śliską nawierzchnię.

Nowa edycja flagowej terenówki: Debiut na Salonie Motoryzacyjnym w Genewie

Nowa edycja flagowej terenówki Opla zadebiutowała w 1998 r. na Salonie Motoryzacyjnym w Genewie. Wśród licznych modernizacji uwagę zwracały nowo zaprojektowany przód oraz liczne ulepszenia dotyczące osiągów, bezpieczeństwa i zużycia paliwa. Warto także przypomnieć dwa nowo opracowane zespoły napędowe – benzynowy silnik V6 o pojemności 3,5 litra oraz czterocylindrowego, 3‑litrowego diesla. Monterey z 1998 r. był pierwszym na świecie samochodem terenowym, w którym technologię czterozaworową w silniku wysokoprężnym połączono z bezpośrednim wtryskiem paliwa common rail. W porównaniu z poprzednikiem nowy diesel oferował znacznie więcej mocy (+40%) i momentu obrotowego (+28%) przy niższym zużyciu paliwa. Monterey mógł też holować przyczepę o masie do 3300 kg – był to wówczas jeden z najlepszych wyników w tej klasie pojazdów.

Zakończenie produkcji Monterey i nowoczesne SUV-y Opla

Produkcję Opla Monterey zakończono w 1999 r., po siedmiu latach obecności modelu na rynku. Przez cały czas bestsellerem był Monterey LTD z najbogatszym wyposażeniem. Już wtedy klienci chcieli łączyć dynamiczną elegancję z wszechstronnością i innowacyjnymi technologiami. Nie jest więc zaskoczeniem, że takie połączenie i dzisiaj cieszy się dużą popularnością. Obecnie odpowiedzią na to zapotrzebowanie jest Opel Grandland – flagowy SUV marki ze zelektryfikowanym napędem i atrakcyjną stylistyką.

https://www.media.stellantis.com/pl-pl/opel/press/30-lecie-opla-monterey-terenowka-dla-wymagajacych

OpelMonterey-_1_ (1)

30-lecie Opla Monterey: terenówka dla wymagających

23.07.2024 Zespół GetAuto.pl