Zmiany w przepisach, które warto mieć na uwadze

Każdy rok przynosi zmiany w przepisach. Dzisiaj przyjrzymy się najważniejszym regulacjom wprowadzonym w 2019r. i takim, które zaczęły obowiązywać z początkiem nowego roku. Są też takie, o których było bardzo głośno, jednak do tej pory ich status to wciąż „do wprowadzania”.

Jazda na suwak i korytarz życia

Zacznijmy od zmian, które już omawialiśmy tutaj. Jazda na suwak oraz tzw. korytarz życia. Od grudnia jazda na suwak jest obowiązkowa. To czy kierowca przepuści nas, regulowane jest przepisami, nie zależy już od uprzejmości osoby w samochodzie obok. Jazda na suwak obowiązuje w wyjątkowych okolicznościach: „[…] w warunkach znacznego zmniejszenia prędkości na jezdni z więcej niż jednym pasem ruchu w tym samym kierunku”.

Obowiązek przepuszczenia kierowcy z pasa, który się kończy, lub jest zablokowany, zaczyna obowiązywać wtedy, gdy na drodze zaczyna tworzyć się korek. Oprócz tego stosować się do nowych przepisów musimy gdy:

  • Na jednym z pasów znajduje się przeszkoda uniemożliwiająca przejazd (zepsuty samochód), czy jeden pas ruchu się kończy.
  • W warunkach zablokowania pasa lub jego zanikania, gdy prędkość jazdy znacznie spadła kierujący pojazdem po sąsiednim pasie ma obowiązek ustąpienia pierwszeństwa jednemu lub grupie pojazdów.
  • W przypadku jezdni z więcej niż dwoma pasami w jednym kierunku, dwa skrajne pasy są zablokowane, a pomiędzy nimi jest pas umożliwiający jazdę, pojazd na nim ma obowiązek przepuścić dwa auta. Jeden z prawego pasa, drugi z lewego, dopiero późnej może kontynuować jazdę.
  • Przepisy obowiązują na wszystkich drogach – także na autostradach.

Zmianą, która zaczęła obowiązywać jednocześnie z jazdą na suwak, jest obowiązkowe tworzenie tzw. korytarza życia. Nowe przepisy określają, jak zachować mają się kierowcy stojący w korku, w sytuacji przejazdu pojazdu uprzywilejowanego. Przepis obowiązuje w warunkach „[…] zwiększonego natężenia ruchu pojazdów utrudniającego swobodny przejazd pojazdu uprzywilejowanego”.

  • Gdy na drodze znajdują się dwa pasy ruchu, kierowcy z lewego pasa mają obowiązek zjechać do lewej krawędzi jezdni, a auta na prawym pasie, do prawej krawędzi.
  • Na drodze z więcej niż dwa pasy, pojazdy ze skrajnie lewego pasa zjeżdżają do lewej krawędzi, a pozostałe pasy do prawej krawędzi jezdni.

Nowe znaki

źródło: gov.pl

Na drogach możemy zobaczyć nowe znaki oznaczające początek i koniec odcinkowego pomiaru prędkości. Czym się różni nowe oznakowanie od starszych, stosowanych do tej pory? Na nowszym oznakowaniu mamy wyraźnie zaznaczone jaka prędkości obowiązuje na danym odcinku.

Zmiany w kontroli drogowej

Najważniejszą zmianą jest prawo policjantów do zatrzymania kierowców w miejscach zakazu zatrzymywania się i postoju. Jedynym warunkiem jest niespowodowanie zagrożenia dla bezpieczeństwa. Tak naprawdę nie zmienia to nic, gdyż policjanci zatrzymywali kierowców gdzie się dało.

Za odholowanie auta zapłacisz później

Do tej pory, aby odebrać odholowane auto z parkingu depozytowego musieliśmy zapłacić za usługę, a dopiero później wydawano nam pojazd. Przepisy te okazały się niezgodne z konstytucją, bo ograniczały prawo do dysponowania swoją własnością.

We wrześniu Trybunał Konstytucyjny wydał wyrok na mocy którego przepisy te straciły moc. Teraz, aby odebrać odholowany pojazd nie musimy przedstawić dowodu wpłaty. Samorządy skarzą się, że ściągalność kar spadła, więc nie wiadomo jak długo taki stan przepisów się utrzyma.

Kara za niezarejestrowanie pojazdu w terminie

Z początkiem nowego roku każdy samochód sprowadzony z UE musi zostać zarejestrowany w ciągu 30 dni. Przepisy obowiązują zarówno aut sprowadzonych prywatnie, jak i sprowadzonych hurtowo. Jeśli nie uda Ci się sprzedać pojazdu w 30 dni, masz obowiązek zarejestrowania auta i wykupienia OC.

Za niezarejestrowanie samochodu grozi kara od 200 do 1000 zł. O wysokości grzywny decyduje starosta. Karę administracyjną, w odróżnieniu od mandatu, trzeba przyjąć.

Oprócz tego w życie wszedł przepis o obowiązkowym zgłoszeniu nie tylko kupna, ale też sprzedaży auta. W obu przypadkach kara wynosi również od 200 do 1000 zł.

Finansowanie aut na prąd i hybryd

Wprowadzone zostały dopłaty do samochodów elektrycznych. Na razie skorzystać z nich mogą osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej. Dopłata wynosi 30% ceny nabycia, która nie może być większa niż 125 000 zł. Aby otrzymać dofinansowanie najpierw musimy zapłacić za auto z własnych środków. Niestety zapomniano o zwolnieniu dotacji z podatku dochodowego. Zanim błąd ten zostanie naprawiony, zakończą się nabory na dotacje.

Obniżono również akcyzę na auta hybrydowe bez wtyczki. Ustawa uchwalona przez sejm obniża akcyzę o połowę.  Dotyczy to również samochodów z silnikami większymi niż 2 litry – limit to 3.5 litra pojemności. Co ciekawe auta z takim silnikiem w swojej ofercie posiada tylko Toyota.

Hulajnogi elektryczne

W zeszłym roku bardzo głośno było o przepisach dotyczących hulajnóg elektrycznych. Urządzenia elektryczne miały poruszać się na drogach dla rowerów i uzyskać status Urządzenia Transportu Osobistego. Niestety skończyło się tylko na szumie medialnym, a posiadacze pojazdów wciąż czekają na jakiekolwiek określenie ich prawnego statusu.